2010-12-01
 18:46:00

Konsten att koka knäck

Häromdagen kokade T och jag knäck.
Enkelt som en plätt och de blev ljuvligt perfekta för att skryta.



Lagom mjuka men ändå lite hårda.
Kultestet är ett måste om man inte har en kökstermometer och kan mäta temperaturen på smeten.


En hel burk fick vi. Men redan har första lagret försvunnit så frågan är om det räcker fram
till jul eller om en ny laddning måste kokas?

Receptet

2 dl ljus sirap
2 dl strösocker
2 dl vispgrädde
dessa ingredienser blandas ihop i kastrull och kokas ganska häftigt i ca 15-20 min.
Kulprovet avgör när smeten är klar.
När du är nöjd så tar du av kastrullen från plattan och blandar i
1 msk smör
3 msk hackad sötmandel (om du vill, är du allergisk kan du byta ut mot ströbröd)

Självklart har du redan förberett en plås med knäckformar så att det bara är till att hälla upp
smeten i dessa. Ställ dem sedan kallt så de stelnar till.

Kulprov
Temperaturenen på smeten är hemligheten bakom att få knäcken precis så där som du vill.
Grytans vidd avgör även koktiden, vidare gryta ger kortare koktid.
Om du inte har en hushållstermometern får du använda dig av kulprovet.
När du kokat knäcken en stund kan du ta en tesked med lite smet på och doppa i en kopp med kallt vatten.
Ta upp skeden efter en liten stund och prova att forma smeten till en kula, går det inte ska knäcken koka en stund till och gör sedan om samma procedur.
När smeten går att forma till en kula är knäcken färdig.
Går smeten att bryta sönder men är lite seg är den perfekt för hård kola.
Stelnar smeten genast och den går att bryta är den karamellklar.

Har du en hushållstermomtet är det enklaste sättet att hålla koll på temperaturen.
120-125 grader - lagom kokt och du får mjuk knäck
140-145 grader - hård knäck med lite seg mitt
160 grader - hård knäck.


Snabbt och smidigt julgodis som verkligen är uppskattat. För mig är det ingen jul utan knäck;)



Köpte nyligen ett nytt fint kakfat från cervera,
just nu agerar det julgodis och nötter. Så småningom kommer
clementinerna flytta in på fatet längst ned och nötterna behöver fyllas på,
en snygg och rätt smart lösning om jag får säga det själv;)
Kakfat får det agera lite senare.



2010-12-01
 10:14:00

jobb, jobb och åter jobb

Idag är det en ny arbetsdag, nummer 2 av 4 denna vecka.
Mycket på gång på jobbet men till det bättre.

slappar mest runt i pyjamas i ett par timmar till.
Det är inte fel att börja 13.30 måste jag medge;)

2010-12-01
 08:12:31

Kylan bitar sig fast

Nu har kylan verkligen slagit till.
-14 grader var det ute nu på morgonen.
Tur jag kan gosa ned mig under täcket och sova någon timme till.
Ibland är det tur att jag jobbar sena eftermiddagar.

T hämtade ut mitt bästa schampo som jag beställt från nätet,
kerastase
Vilket blir mycket, mycket billigare när det beställs från något nätbutik.

Dessutom fixade han mina örhängen igår som jag spanat in på guldfynd.
Och de är lika ljuvliga som på bilden.

bild lånad från guldfynd

Ibland har man den bästa pojkvännen i världen.
Även T tyckte de var riktigt fina när de satt på.
Materialet är i silver.