2011-11-29
 08:44:41

Julkakor

Efter en månads uppehåll saknade jag bloggen,
jag kände mig inspirerad.
Hemma på Hantverksgatan har julen flyttat in.
Jag älskar dofterna, färgerna och värmen som kommer med julen!

Hittade ett roligt recept hos Ljuvligt Hemma på enkla kakor,
som passar perfekt på kakfatet till jul.

Mördegskakor

2½ dl Mjöl
½ dl Socker
100 gram Smör/Margarin

Smaksättning mintchoklad:
2/3 msk Kakao
1 krm Pepparmintsolja

Smaksättning vanilj:
1 tsk Vanilj
några droppar röd hushållsfärg

Blanda mjöl, socker och smör. Skär bort 1/3 av degen och smaksätt den med mintchoklad eller vanilj.
Kavla ut den första degen till en rektangel.
Den smaksatta degen rullar du sedan till en fingertjock längd och lägg den på den utkavlade degen.
Rulla sedan ihop så att den smaksatta degen hamnar ungefär i mitten av rullen.
Lägg på ett bakplåtspapper och låt vila i kylen i minst 30 minuter.
Skär den sedan i ca 1 cm tjocka skivor.
Lägg på plåt och grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 10 min.

Det blir ca 20-30 kakor.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: