2011-09-12
 11:17:48

Filmjölkslimpa

Igår bakade T och jag bröd.
Mormors filmjölkslimpa.
Gott som attan är det (men inte helt nyttigt).
Jag äter fortfarande inget så jag åt med näsan.
T gillade brödet skarpt.
En limpa frös vi in.
En höjdare är att lägga på en ostskiva när brödet fortfarande är ljummet!


Filmjölkslimpa
1 liter filmjölk
1 kg rågsikt
4 dl sirap
1 tsk bakpulver
1 msk bikarbonat

Rör ihop allt och häll i två smorda formar eller i en långpanna
grädda i 1½timme i 150 grader.

Smidigt
och enkelt då degen inte behöver jäsa.
Ljus eller mörk sirap ska tydligen inte spela så stor roll,
till mitt bröd använde jag ljus sirap.
Mormor sa att hon prövat att halvera sirapen också och att även de gick bra
vilket gör det lite nyttigare i alla fall.
Men efter lite googlande så ser jag att det finns en uppsjö av receptfilmjölkslimpa.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: