2011-04-08
 10:24:46

Vårdförbundet

Inom mitt yrke tillhör jag vårdförbundet.
Varje månad betalar jag 250 kronor till dem.
Kanske inte en så stor summa.
Men varje månad känns det som om jag kastar pengarna i sjön.

För ett par år sedan slog de på stora trumman.
Det skulle strejkas för nu var tålamodet slut.
Lönerna skulle ökas.
Vi skulle få det bättre.
Som student trodde jag att det skulle bli perfekt när jag väl skulle börja jobba.
Vad blev det då?
Ett stort misslyckande i jämförelse med vad de gick ut med
De fick bland annat igenom att efter ett år inom yrket ska lägsta lönen vara 21 100 kronor.
Det är väl helt ok, men det kunde blivit mycket bättre

I år var det dags för ett nytt avtal.
Katastrofalt dåligt avtal i mina ögon.
Det finns ingen garanterad  nivå fastställd i avtalet.
Det skulle i praktiken kunna innebära att arbetsgivaren väljer att höja lönen med 0 kronor.
 
Vårförbundet gick stort ut med att de skulle göra det bättre för de som har anställningen dygnets alla timmar.
Någon förändring blev det inte.
Vårdförbundet hänvisar att att SKL inte var beredda att göra någon central reglering gällande arbetstiden.
nickar och tackar vårdförbundet och lägger en av deras viktigaste punkter åt sidan.

Nä nu är det dags för de lokala överläggningarna innan det är dags för min individuella lönesättning.
Ja vi får se hur det går.
Men vårdförbundet är alldeles för stora i käften
för att sedan vara alldels för mesiga när det väl gäller.

Frågan är om jag ska fortsätta slänga pengarna i sjön.
För jag har inget större förtroende för mitt fackförbund.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: