2011-06-20
 18:07:00

Maria Nyckelpiga på besök

I helgen hade vi finbesök i vårat handfat.
Det var tur för den lille filuren att jag upptäckte henne/honom innan jag satte på kranen.
Snabbt som ögat fick jag upp detta sommartecken i handen och tog med den ut på balkongen.


För på balkongen finns en liten blomma där det kan vara roligare att sitta.
Dessutom kanske den lilla sötnosen får leva lite längre när den slipper få tvål på sig:)



När jag var liten sa man alltid att nyckelpigan förde med sig tur.
Nyckelpigan skulle krypa längst ut på ett finger och sedan snabbt önska sig något innan den flög iväg.
Det fanns dessutom en del andra ramsor som kunde sägas för att t.ex. få veta vars den blivande mannen bodde, men det kommer jag inte ihåg i dag.
Maria Nyckelpiga på bilden hade 7 små prickar, och det är ett tecken för turnummret 7 anses heligt.
 


Min farmor sa alltid Maria Nyckelpiga.
Och det är ett ganska vanligt namn för detta lilla djur.
Junfru Maria bär en mantel på gamla målningar som påminner om nyckelpigans teckning därav namnet Maria Nyckelpiga. Ett annat namn är Gullhöna.
Alla nyckelpigor har inte 7 prickar, en del har två, andra har tjugotvå!
Allt beror på vilken nyckelpigeart det är.
I Sverige finns det drygt 60 arter och alla är inte röda utan finns även i färgerna svart, gult och brunt.




KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: