2011-03-08
 10:35:46

Fettisdag

Idag är det den feta tisdagen. Som traditionen bjuder åts det förr i tiden en hel del mat idag
för sedan var det dags för fastan.
Så var den kristna traditionen.
Men jag är långt ifrån kristen och firar därför inte på det kristna sättet.
Jag håller mig till den norrländska traditionen.
Och det bjuder på paltkoma i ordets rätta betydelse.

Om livet sett ut som det gjort mina första 22 år. Hade jag bott hemma.
Så hade älskade lilla farmor gjort kamsen (palt) idag.
Till efterrätt hade det serverats semlor.
Efter en sådan bastant måltid så kan jag lova att paltkoma är att vänta.


Men ni kan tro att jag håller hårt på traditionen.
Idag jobbar jag dessvärre kväll så T och jag hade fetmåndag istället.
Här kokades palt och inhandlades semlor.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: