2011-05-13
 12:02:22

Funderingar kring domen mot AIK

Nu till något som gör mig förbannad. Något som väcker flera tankar.
Det handlar om matchen mellan syrianska-AIK.
Alla med ett intresse vet att matchen bröts på grund av inkastade smällare som bl.a. skadade en linjedomare.
Igår kom domen,
AIK är förloraren och tilldöms böter på 150 000. Syrianska frias helt och tilldelas segern med 3-0.
Är det verkligen rätt?
Syrianska var arrangörer och därmed ansvariga för arenan bortsett från bortasupportrar.
De hade inte tillräckligt med säkerhetspersonal,
så de hyrde in en "opartisk" aktör i form av djurgårdens säkerhet.
Arenan är inte av någon högre säkerhetsstandard.
dif har flera gånger tvingats spela på Råsunda på grund av att de inte kunnat garantera säkerheten på sin arena i högriskmatcher.
Det är nu lätt att vara efterklok och säga att matchen borde spelats på en annan arena.
Det är inte det jag menar, men en bättre arena hade gett en bättre säkerhetsgrund.

Det går inte att fastställa vem eller varifrån den smällare som skadade linjedomaren kastades.
Därför frias båda lagen i den frågan.
Nu till det absurda, diciplinnämnden har inte tillgång till allt material.
Polisens filmer samt bevakningsfilmer inifrån arenan är sekretessbelagda.
Därför får diciplinnämnden inte ta den av den informationen.
Tänk om filmerna där visar att syrianskas supportrar också är inblandade.
Tänk om det där syns vem som kastar smällaren - tänk om den kommer från syrianska.
Ja - vad betyder den här domen då?
Att den är felaktig.
Överklagan kan göras fram till och med 26 maj.
Fast till dess har nog inte sekretessen upphävts på materialet.
Vissa menar att de i diciplinnämnden haft tillräckligt med material för att besluta om en korrekt dom.
Hur säkert kan det vara med tanke på att polisen sitter på filmer inifrån arenan?
På något sätt borde polis och diciplinnämnd kunna samarbeta.

Jag är helt emot straffet som utdömts mot AIK.
Jag förespråkar inte våld på något sätt.
Men det är inte AIK som ska jagas och straffas.
Det är idioterna som förstör som ska straffas.
Det var knappast RÅP eller Tjerna som stod där på arenan och kastade smällare.
Eller var det någon som såg Teteh Bangura kasta smällaren när han blev utvisad?
Nä - jag tänkte väl det. Varför ska då klubben dömas?
Varför ska en klick supportrar få avgöra hur allsvenskan ska se ut poängmässigt?
Ger det rätt signaler?
Det skulle kunna betyda att jag kan gå på Häcken - Gais och sitta på någon av deras läktarsektioner och kasta in smällare för att därifrån avgöra matcherna.
Nä, de som ska straffas är de som slänger smällare.

Läste en krönika i aftonbladet av Stefan Alfelt och några stycken som fastnade särskilt i mitt minne är:
"Jag har aldrig begripit varför idrotten kunnat utdöma böter som skyhögt övertrumfar de som den riktiga rättvisan anser rimliga.
Och jag begriper absolut inte varför Svenska fotbollförbundet nu ska döma ut böter för att en klubb inte klarat av att hålla koll på brottslingar som klubben inte är det minsta intresserad av att ha en relation till".

Att döma böter till AIK ger inte den önskade effekten som jag ser det.
De här "supportrarna" skiter fullständigt i om AIK  tvingas betala 150 000 eller 1 500 000.
De är den ynkliga lilla klicken som förstör för som ska straffas.
Och det är där diciplinnämnden, svenska fotbollsförbundet, SEF, polisen, klubbar och supportrar
ska rikta allt ansvar mot.
Det är mot dessa alla aktörer ska arbeta tillsammans för att komma åt.

Nästa intressanta fundering är vart går alla dessa pengar - de leder knappast till ett bättre säkerhetsarbete inom klubbarna.
Jag vet att AIK tilldömts 90 000 i böter i tidigare matcher i år - lägg nu till 150 000 så är vi uppe i 240 000.
Vad lägger förbundet dessa pengar på?
Är det någon som vet får ni gärna upplysa mig.

Rörigt och oklart? det är möjligt
 men jag återkommer med ett ytterligare inlägg där jag ger min syn på att polisen nu har rätt att ta betalt
för bevakning av matcher.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: